30-35
Wielerteam Rockanje
30-35.nl Transalp 2011 verslag Ard
Heenreis:
10 Juni:
10:00 staan we bij het verhuur bedrijf: en hij staat klaar een sprintertje. Urbo
en ik zijn het wel eens, hier past alles zeker in. Snel terug naar Rockanje om
alles in te laden en om 12 uur gaan bij mij thuis de laatste reservematerialen
erin.
Nog even een tomtom wisselen op de zeeweg en op naar Ubersee. 12:30 vertrekken
we uit Rockanje en het verloopt tot in Duitsland redelijk vlot. Vanaf Duisburg
hebben we regelmatig file.
Würzburg staat gewoon flink vast, Roman rijdt op dat moment en constateert dat
we op zijn reserve rijden. Toch even zweten in de file, bij het pompstation
blijkt dat we nog een litertje over hebben. Daarna rijden we weer lekker door en
uiteindelijk om 0:30 zitten we aan het bier bij Oom Bart in Ubersee.
11 Juni: Ubersee – Ubersee 0km
Vandaag nog even een rustdag na de autorit, beetje rondlopen in het
dorp en wachten tot de anderen aankomen. Op het eind van de middag zijn die er
en ’s avonds lekker eten in het dorp. Er wordt door een aantal flink moed
ingedronken. Was me het feessie wel weer en onze gangmaker trekt de kar! De
wandeling terug blijkt achteraf het beeld van de hele week aan te geven, we
regenen helemaal verrot tot aan de appartementen. Goed begin dus. De meesten
liggen ruim voor 12-en al op bed. 1-tje is er nog aan het zwemmen in een
visvijver…het is immers zaterdagavond.
12 Juni: De 1e Etappe: Ubersee – Dollach 155km / 2500Hm
7 Uur ontbijt, rustig daarna de spullen klaarmaken voor vertrek. Rond 8
uur gaan we op pad. Vooraf geven een aantal al aan dat ze vandaag een treintje
erbij gaan boeken. Marcel, Chris, Matthijs, Richard, Han en Fiege zien de lengte
van de etappe niet zitten. We starten wel met zijn allen en gaan voortvarend van
start. Vanuit Ubersee naar Kossen is nog bekend terrein maar daarna houdt de
parcourskennis op. Na ruim een uur belanden we via een fietspad op een grindpad.
Een paar km verder is de groep gebroken en wachten we eerst gezamenlijk op Hans
en Urbo. De treinreizigers gaan verder want de route splitst toch bijna. Hans
blijkt de 1e lekke band op zijn naam te hebben. We rijden hierna lekker door met
George, Dennis, Hans, Michel, Roman en ikzelf.
De route is verder prima. Na een km of 95 zijn we in Bruck na een uur of 4
fietsen. Hier hebben we afgesproken een happie te eten. De treinreizigers zijn
er al en vertrekken vast voor de beklimming van de Grossglockner.
Na een 45 minuutjes rust en een goede maaltijd gaan wij ook beginnen met de
grossglockner. Na een paar km valt het groepje uiteen en ik rij met Dennis naar
boven. We kunnen lekker 10km/u blijven fietsen tegen zo’n 10%. Vanaf 2000m is
het zicht weg en rijden we in de mist. Nog wat hoger op zo’n 2300m begint het te
regenen. Hier wordt het ook erg koud. Bij FuscherTorl is de
eerste top, hierna een stukje afdalen en daarna gelukkig weer even klimmen tot
op Hochtor. Samen met Dennis bereik ik de top en we maken nog snel een foto. Het
is hier erg koud en nat.
We dalen gecontroleerd in de regen naar het hotel en met wat extra navigatie,
omdat de weg naar Dollach was afgesloten, belanden we in het hotel.
Langzaam druppelt de rest binnen, Roman wordt tussen FuscherTorl en Hochtor
opgepikt met kramp. Dag 1 zit er voor iedereen op.
’s Avonds happen we lekker de pasta weg en drinken er wat biertjes op. 5 man
zijn hier nog op koers George, Michel, Dennis, Hans
en ikzelf.
13Juni: De 2e Etappe: Dollach – Sack 160km / 2400Hm
Weer om 7 uur ontbijt, het weer ziet er niet best uit en een aantal
geven aan om de easy route te gaan rijden. Gezamenlijk rijden we tot de
splitsing en Hans, Dennis, Buffel, Fiege, Chris en ikzelf gaan door voor de hele
route.
Deze gaat vandaag via Huben over de Staller Sattel, een hele onregelmatige klim
van zo’n 35km met stukken tot 10% maar ook hele stukken van 1%. Het eerste deel
van de route gaat lekker vlot. Het begin van de Staller Sattel breekt het
groepje in 2. Buffel en Fiege rijden hun eigen tempo en wij rijden het eerste
stuk met zijn 4-en. De laatste 15km van de klim gaat het ongenadig hard regenen.
Halfweg de klim zijn Chris en Hans ook afgehaakt en samen met Dennis kom ik
zeiknat boven. Tot onze verwondering staat Chris ons daar aan te moedigen. Hij
is met een gebroken ketting bovenop de Staller Sattel afgezet door een
vriendelijke Oostenrijker. We repareren de ketting en eten wat in het
restaurant. Hans is inmiddels ook boven en na een lunch vertrekken we richting
Bruneck. Het is op de top zo koud dat we niet eens een fotootje maken. In de
afdaling laat Chris lopen, de versleten ketting maakt hem toch wat
voorzichtiger. Hans heeft al gelijk laten lopen die verkoos een peuk boven het
rijden in de groep.
Samen met Dennis rijdt ik door tot Bruneck en gaan via de aangegeven fietsroute
richting de Brenner. Precies bij Muhlbach onder aan de Brenner rijdt de
materiaalwagen achterop. Best makkelijk op die grote doorgaande weg een grote
bus achter ons. Bij aankomst bij het hotel is de easy groep ook net binnen en
kan alle kleding zo goed en kwaad gedroogd worden. ’s Avonds na het eten nog
flink wat fietsonderhoud na deze baggerrit.
14 Juni: De 3e Etappe: Sack – Oetz 114km / 2400Hm
7:30 Ontbijt, gaat vandaag allemaal wat trager dus we starten bijna een
uurtje later. Het is in eerste instantie toch droog bij vertrek Helemaal soepel
verloopt het begin ook niet als we de Brenner op fietsen. Bij de 1e plaspauze
heeft Urbo wat klachten over zijn pedalen.
Er wordt even kort naar gekeken maar het idee bestaat dan nog dat hij zich
aanstelt.
10km verder ontdekt Buffel iets heel anders, zijn crank zit los vandaar dat zijn
pedalen alle kanten op slingeren. We rijden rustig naar de bus en repareren zijn
crank.
Het begint nu langzaam toch weer te regenen en een km of 10 verder zijn we weer
helemaal nat. Vanaf de top van de Brenner naar beneden is het inmiddels wel
droog maar de weg nog niet. We dalen richting Insbruck en net voor de stad gaan
we beginnen aan de aanloop van de Kuhtai. Na de eerste hobbel vinden we in het
zonnetje een terras bij een bakkertje en gaan eens lekker in de zon
lunchen.
Na de lunch klimmen we verder, halverweg de Kuhtai zit een lastig stuk waar de
groep behoorlijk uiteen valt, eerst een km van 10%, daarna een stuk wat oploopt
tot zo’n 15%. Dit is ook het waterloo van Richard die hier met knieklachten op
moet geven. Het blijft af en toe regenen in de klim maar echt heel slecht wordt
het niet. Met George en Dennis kom ik aan op de top. Na de
afdaling begint in Oetz de zon te schijnen en kunnen we lekker na borrelen op
het terras. Henk en Eline zijn daar ook en het wordt weer een behoorlijk
gezellige avond.
15 Juni: De 4e Etappe: Oetz – Glorenza 165km/2600Hm
Wat een geluk, heerlijk weer als we opstaan en het vooruitzicht voor de
rest van de dag is ook goed. Gegroepeerd beginnen we aan het stuk naar Solden,
steeds met 1 a 2% omhoog.
De eerste 40km zit er op deze manier lekker snel op. Na een uurtje, net voor
Solden staat de bus en de volgauto met Henk en Eline. Even de bidons vullen en
wat te eten pakken en we gaan verder. Eline filmt nog even een stel zeikerds
voor op you tube.
Dennis heeft wat plannen in zijn hoofd en versnelt gelijk in de eerste bocht. Na
al die rustige dagen wil hij een keer knallen, hij gaat z’n gang maar. Die zien
we later na de afdaling wel weer. We rijden lekker verder, dit is toch wel een
mooie goedlopende klim. Halverwege nog een korte afdaling, vervolgens door naar
de top van de Timmelsjoch. Hier wordt het toch wel wat zwaarder, weer ruim boven
de 2000m en hele stukken van zo’n 10%. Bovenop weer wat fotootjes en dan
afdalen.
Hier was toch vooraf wel voor gewaarschuwd, met hoge snelheden zitten hier toch
2 hele linke tunnels in. 1 Vrije lange(400m), de 2e met verschrikkelijk slecht
wegdek. In Moos treffen we Dennis, 20 minuten ligt hij al in een bushok in de
zon. We kunnen nog net bij een bakker wat broodjes scoren. Hans valt ook nog
binnen en we besluiten met zijn 4-en de rit uit te rijden. Nou nou wat een lol
met die Hans, die kent maar 1 snelheid en dat is volgas. Vlak voor Merano moet
hij toch weer van het gas, hier loopt het flink op en af. Doordat ik de route
langs Merano heb getekend rijden we dwars door de druivenvelden en appelgaarden.
Weggetjes van 1,5m breed, stukken eigenweg en een afdaling van zeker 25%, maar
uiteindelijk rijden we aan de andere kant van Merano zo het fietspad op.
Kilometeres lang gaat dat prima tot een km of 30 voor Glorenza, hier veranderd
het geasfalteerde fietspad in een schelpenpaadje wat dwars door het Stelvio
natuurgebied loopt. Op zich hartstikke mooi maar na een uur of 8 op de fiets
wilde we alleen nog maar een halve liter witbier. Na een km of 10 rijden we weer
op een geasfalteerde weg via Prato naar Glorenza.
16 Juni: De 5e etappe: Glorenza – Tirano 140km / 3200Hm
Vandaag de dag van de echte Stelvio, een beklimming die er in moest
zitten.
1700Hm, 27km klimmen, op de top de kroning tot koning.
Op het gemak vatten we de klim aan, de laatste 15km is zo’n 9% dus lekker op het
gemak beginnen. In een rustig tempo rij ik het eerste stuk op met Michel. Net
voor de streep van het officiële begin is Hans al weggereden en net na de streep
is Marcel hem gaan volgen.
Tot ergens halverwege rij ik met Michel, die rijdt vanaf daar in zijn eigen
tempo verder en ik rij rustig verder. Heel veel mensen die mij in het begin
inhaalden staan inmiddels al aan de kant. 1-tje maakt nog een praatje, hij is
mecanicien bij een fietsorganisatie blijkt, rijdt vervolgens hard door(op een
veels te zware versnelling) en een bocht of 4 verder zit hij kapot op een
muurtje. Ik blijf rustig verder trappen en het wordt nu toch een stuk zo’n 10%,
opeens zie ik Hans en Dop een bochtje voor me. Als ik 2 bochten verder een meter
of 100 achter ze zit ziet Hans me aankomen. Hij drinkt nog wat en rijdt gelijk
weg bij de Dop. Ik rij rustig met Dop naar boven, maak nog wat foto’s en een km
voor de top sluit Dennis ook aan. We stoken Marcel wat op dat er wat geregeld
wordt maar dan moet hij ons wel lossen. Hij demarreert op het laatste rechte
stuk en gaat met zijn handen in de lucht over de streep. Dennis kan alleen zijn
wiel maar houden… en Hans kijkt met verbijstering naar dit tafereel. Hij wordt
wegens een valse start gediskwalificeerd en wordt teruggezet naar plek 2. Snel
nog een foto op het podium maken, want het is steenkoud daar en het begint ook
nog eens steenhard te regenen.
We schuilen ff in een restaurant en Hans stookt de boel op om toch de hele route
te rijden.
Uiteindelijk ga ik dan maar met hem mee, de rest blijft zitten en gaat gelijk
door naar Tirano. Het eerste deel v de afdaling is een hel, tot de afslag Bormio
heeft de wind vrij spel en met het smelt water erbij is het steenkoud. Daarna op
de Umbrailpas is het ietsjes beter, halverwege nog een stukje grindpad maar dat
hoort er hier bij.In Santa Maria is de weg nog nat maar is het verder droog,
vanuit de afdaling gaan we gelijk de offenpas op. Na een km of 2 stoppen we om
de regenjassen en armstukken uit te doen. Hier is het zonnig aan het worden.
We rijden gezamenlijk door en bovenop maken we wat foto’s. Hans koopt hier ook
nog wat want dit is een plek waar toch verder niemand zal komen. We gaan door
naar het tunneltje van Munt La Schera, een bikersbusje waar je fiets naar de
andere kant van de berg wordt gebracht. 4km door een smal gangetje. Aan de
andere kant sta je gelijk bij het meer van Livigno. Geen auto te zien
hier, mooi rustig stukkie land.En na eerst wat spetters toch weer zon. Helaas
rijden we dan onder de rotsen door , door zo’n halve tunnel. Vanuit het dorpje
Livigno begint de slotklim voor vandaag, de Passo Folcago. Sjezus wat een klote
stuk is dit, een km of 8 maar volle tegenwind en je ziet de weg km’s ver
vooruit. Hier doven de kaarsjes toch langzaam. Als we boven zijn volgt alleen
nog de afdaling van de Berninapas naar Tirano. Onderweg halen we nog een heel
nat pak en zodra we Tirano inrijden is het volop zonnig. We ploffen bij de rest
op een terras en drinken een verdiende halve liter.
17 Juni: De 6e Etappe: Tirano – Lecco 160km / 3200Hm.
Voor mij vooraf de koninginnenrit over de Passo San Marco en de Culimo
San Pietro.
Eerst nog een km of 50 er naar toe en we rijden gegroepeerd er naar toe, een
local wijst ons de weg en dit gaat redelijk fanatiek, achterin de groep zo
ernstig dat ze niet meer kunnen zien waar ze overheen denderen en er vliegen dus
bidons uit en we scoren 3 lekke banden. Met redelijk veel vertraging staan we in
Morbegno aan de voet van de Passo San Marco. Na de lunch, rond
12:45 beginnen we aan de klim. Donkere wolken trekken nu al het dal in, het ziet
er niet erg best uit. Samen met George pendel ik naar boven. Af en toe regen en
boven zo’n wolk ook weer wat zon. Een km of 3 onder de top begint het feest pas
echt, ongekende steenharde regen knalt uit de lucht. De lol is er even vanaf en
we zien ook geen pest meer. Op de top nog wel even een foto samen met Hans en
George.
Daarna afdalen, we spreken af geen gekke dingen uit te halen. Soms staat er wel
een cm of 10 water op de weg. Na een bocht of 10 gebeurd er opeens wat vreemds,
mijn fiets remt nog nauwelijks, bij de volgende bocht nog eens proberen en
jahoor mijn luiheid betaald zich uit. Mijn remblokken van het voorwiel zijn op.
Ik ga een meter of 100 achter de anderen fietsen om ongelukken te voorkomen. Het
is een hele lange afdaling en we zijn zeiknat en steenkoud, hier is echt geen
gein aan. In Olmo sporen we Dennis op en raken we Hans tijdelijk kwijt. Even
later vinden we die terug voor een tunnel waar we niet in mogen. Met wat logica
vinden we een mooi fietspad wat ons naar de voet van de slotklim brengt. We
worden weer wat warm en als de klim begint scoren we nog net een kop koffie en
een broodje. Tis inmiddels een uur of 4. Op het terras vervangen George en ik de
remblokken en rijden daarna verder over het mooiste paadje van de gehele week.
Lombardije is echt geweldig.
Halverwege zien we een grote witte bus aankomen, het blijken onze busjesmannen
te zijn. De rest van de groep wilt opgehaald worden maar dit was niet de beste
route(en ze mochten hier helemaal niet rijden). Met nog een paar km te gaan zijn
we er dan eindelijk, nog een km of 15 afdalen en we zitten in Lecco.
Met zijn 4-en rijden we uiteindelijk langs het meer naar het hotel. We kunnen
nog net een fotootje maken want het begint natuurlijk weer te regenen. Een uur
of 1,5 later komt de bus ook terug. De treinreizigers zijn ook in Lecco en zoals
Scholten zegt: Volgend jaar gaat hij ook mee interrailen.
De 4 man die de Transalp op de fiets hebben afgelegd!!!!
Met als glorieuze winnaar Hans, 902km / 18000Hm.